Multilateral Trading Facility - MTF. What er en multilateral trading facility - MTF. A multilateralt trading anlegg MTF er et handelssystem som muliggjør utveksling av finansielle instrumenter mellom flere parter Multilaterale trading fasiliteter tillater kvalifiserte kontraktsdeltakere å samle og overføre en rekke verdipapirer, spesielt instrumenter som ikke har et offisielt marked Disse fasilitetene er ofte elektroniske systemer styrt av godkjente markedsoperatører eller større investeringsbanker. Traders vil vanligvis sende ordrer elektronisk, der en matchende programvaremotor brukes til å parre kjøpere med selgere. BREAKING DOWN Multilateral Trading Facility - MTF. Multilateral trading facilities tilbyr private investorer og investeringsselskaper et alternativt sted for handel på formelle børser. I tillegg har MTFer mindre restriksjoner rundt adgangen til finansielle instrumenter for handel, slik at deltakerne kan utveksle flere eksotiske eiendeler. WORLD TRADE ORGANIZATION. UNDERSTA NEDE WTO-GRUNNLEGGENDE PRINCIPPER Handelssystemet. WTO-avtalene er lange og komplekse fordi de er juridiske tekster som dekker et bredt spekter av aktiviteter. De omhandler landbruk, tekstiler og klær, bank, telekommunikasjon, offentlige kjøp, industristandarder og produktsikkerhet, mat sanitære bestemmelser, intellektuell eiendom og mye mer Men en rekke enkle, grunnleggende prinsipper går gjennom alle disse dokumentene. Disse prinsippene er grunnlaget for det multilaterale handelssystemet. En nærmere titt på disse prinsippene. Klikk på for å åpne et element Et tre for nettstednavigering åpnes her hvis du aktiverer JavaScript i nettleseren din.1 Mestbegunstigede nasjon MFN behandler andre mennesker likt WTO-avtalene kan ikke land normalt diskriminere mellom handelspartnerne. Gi noen en spesiell tjeneste, for eksempel en lavere tollsats for en av sine produkter, og du må gjøre det samme for alle andre WTO-medlemmer. Dette prinsippet er kjent som mest - MFN-behandling med begunstigede nasjoner se boks Det er så viktig at det er den første artikkelen i GATT-avtalen om handel med varer som regulerer varehandel MFN er også en prioritet i den generelle avtalen om handel med tjenester GATS artikkel 2 og avtalen om handelsrelaterte aspekter av immaterielle rettigheter TRIPS Artikkel 4, selv om prinsippet i hver avtale håndteres litt annerledes. Sammen de tre avtalene dekker alle tre hovedhandelsområder som håndteres av WTO. Noen unntak er tillatt. For eksempel kan land sette Opprett en frihandelsavtale som bare gjelder varer som handles innenfor gruppen, som diskriminerer varer fra utsiden, eller de kan gi utviklingslandene spesiell tilgang til sine markeder. Eller et land kan øke barrierer mot produkter som anses å bli handlet urettferdig fra bestemte land. Og i tjenester, land er tillatt, i begrensede tilfeller, å diskriminere. Men avtalene tillater bare disse unntakene und strenge forhold Generelt betyr MFN at hver gang et land senker en handelsbarriere eller åpner et marked, må det gjøre det for de samme varene eller tjenestene fra alle handelspartnerene, enten rike eller fattige, svake eller sterke.2 Nasjonalt behandling Behandler utlendinger og lokalbefolkningen likt Importerte og lokalt produserte varer bør behandles likt minst etter at utenlandske varer har kommet inn på markedet. Det samme gjelder for utenlandske og innenlandske tjenester, og til utenlandske og lokale varemerker, opphavsrett og patenter. Dette prinsippet om nasjonal behandling som gir andre samme behandling som ens egne statsborgere, finnes også i alle de tre viktigste WTO-avtalene artikkel 3 i GATT artikkel 17 i GATS og artikkel 3 i TRIPS, selv om prinsippet igjen blir håndtert litt annerledes i hver av disse. Nasjonalt behandling gjelder bare når et produkt, en tjeneste eller et produkt av immateriell eiendom er kommet inn på markedet. Derfor er det ikke et brudd på nasjonale behandling selv om lokalt produserte produkter ikke blir belastet en tilsvarende skatt. Frykter handel gradvis, gjennom forhandlinger tilbake til toppen. Lave handelsbarrierer er en av de mest åpenbare midler for å oppmuntre handel. De berørte barrierer omfatter toller eller tariffer og tiltak som import forbud eller kvoter som begrenser mengder selektivt Fra tid til annen er det også blitt diskutert andre problemer som for eksempel tapet og valutakurs. Siden GATTs opprettelse i 1947-48 har det vært åtte runder av handelsforhandlinger. En niende runde, under Doha Development Dagsorden er nå i gang. I begynnelsen fokuserte de på å senke tariffer toll på importerte varer. Som et resultat av forhandlingene hadde industrilandene i midten av 1990-tallet takstpriser på industrivarer falt til mindre enn 4. Men på 1980-tallet forhandlinger hadde utvidet seg til å dekke ikke-tariff barrierer på varer og til de nye områdene som tjenester og intellektuell eiendom. Å opprette markeder kan være gunstige, men det krever også tilpasning WTO-avtalene tillater land å innføre endringer gradvis, gjennom gradvis liberalisering. Utviklingsland blir vanligvis gitt lengre tid for å oppfylle sine forpliktelser. Redegjørelighet gjennom bindende og gjennomsiktighet tilbake til toppen. Noen ganger kan lovende ikke å opprette handelsbarriere være som viktig som å senke en, fordi løftet gir bedrifter et tydeligere bilde av deres fremtidige muligheter. Med stabilitet og forutsigbarhet oppfordres det til investeringer, jobber skapes og forbrukerne kan fullt ut nyte fordelene av konkurransevalg og lavere priser. Det multilaterale handelssystemet er et forsøk på regjeringene for å gjøre forretningsmiljøet stabilt og forutsigbart. Uruguay-runden økte bindinger. Antallet av takster bundet før og etter 1986-94-samtalene. Disse er takstlinjer, så prosentandeler ikke vektes i henhold til handelsvolum eller verdi. I WTO, når landene er enige om å åpne sine markeder for varer eller tjenester, binder de sine forpliktelser. For varer er disse bindingene takster for tolltariffer. Noen ganger land skatt importere til priser som er lavere enn de bundne prisene Ofte er dette tilfellet i utviklingsland I utviklede land er prisene faktisk belaste og de bundne prisene en tendens til å være det samme. Et land kan endre sine bindinger, men bare etter å ha forhandlet med sine handelspartnere, noe som kan bety at de kompenserer dem for tap av handel En av prestasjonene i Uruguay-rundens multilaterale handelsforhandlinger var å øke mengden handel under bindende forpliktelser se tabell I landbruket har 100 av produkter nå bundet tariffer Resultatet av alle Dette er en vesentlig høyere grad av markedssikkerhet for handelsmenn og investorer. Systemet forsøker å forbedre forutsigbarheten og stabiliteten på andre måter som w ell En måte er å motvirke bruken av kvoter og andre tiltak som brukes til å fastsette begrensninger på importmengder. Administrerende kvoter kan føre til mer rødt tape og anklager om urettferdig spill. En annen er å gjøre landets handelsregler så klare og offentlige som mulig. Mange WTO-avtaler krever at myndighetene offentliggjør sine retningslinjer og praksis offentlig i landet eller ved å varsle WTO. Den regelmessige overvåking av nasjonal handelspolitikk gjennom handelspolitikkens gjennomgangsmekanisme gir et ytterligere middel til å oppmuntre til åpenhet både internt og på multilateralt nivå. WTO er noen ganger beskrevet som en frihandelsinstitusjon, men det er ikke helt nøyaktig. Systemet tillater tariffer og, under begrensede omstendigheter, andre former for beskyttelse. Det er mer presist at det er et system med regler for åpen, rettferdig og uforstyrret konkurranse. Reglene om Ikke-diskriminering MFN og nasjonal behandling er utformet for å sikre rettferdige handelsvilkår. Også de er o n Dumping eksporterer til under kostnad for å få markedsandeler og subsidier. Problemene er komplekse, og reglene prøver å etablere det som er rettferdig eller urettferdig, og hvordan regjeringer kan reagere, særlig ved å lade tilleggsavgift for å kompensere for skader forårsaket av urettferdig handel. Mange av de andre WTO-avtalene tar sikte på å støtte rettferdig konkurranse innen landbruk, intellektuell eiendom, tjenester, for eksempel Avtalen om offentlige anskaffelser en plurilateral avtale fordi den er signert av bare noen få WTO-medlemmer utvider konkurransebestemmelser til kjøp av tusenvis av regjeringer enheter i mange land og så videre. Oppmuntring til utvikling og økonomisk reform tilbake til topp. WTO-systemet bidrar til utvikling På den annen side trenger utviklingsland fleksibilitet i tiden de tar for å implementere systemets avtaler og avtalene selv arver tidligere. GATT-bestemmelser som tillater spesiell assistanse og handelsvilkår for utviklingsland. Over tre fjerdedeler av WTO-medlemmer er utviklingsland og land i overgang til markedsøkonomier I løpet av syv og et halvt år av Uruguay-runden, implementerte over 60 av disse landene handelsliberaliseringsprogrammer autonomt Samtidig var utviklingsland og overgangsøkonomier mye mer aktiv og innflytelsesrik i Uruguay-rundens forhandlinger enn i noen forrige runde, og de er enda mer i den nåværende utviklingsagenda i Doha. I slutten av Uruguay-runden var utviklingslandene forberedt på å ta på seg de fleste forpliktelsene som kreves av utviklede land Men avtalene ga dem overgangsperioder for å tilpasse seg de mer ukjente og kanskje vanskelige WTO-bestemmelsene, spesielt for de fattigste, minst utviklede landene. En ministerbeslutning vedtatt i slutten av runden sier at bedre land burde akselerere implementere markedsadgangsforpliktelser på varer eksportert av minst utviklede land, og det ser ks økt teknisk assistanse for dem Mer nylig har utviklede land begynt å tillate tollfri og kvotefri import for nesten alle produkter fra minst utviklede land. Alt i alt går WTO og dets medlemmer fortsatt gjennom en læringsprosess. dagens Doha utviklingsagenda inkluderer utviklingslandene bekymringer om vanskelighetene de står overfor i gjennomføringen av Uruguay-rundens avtaler. Handelssystemet skal være. uten diskriminering bør et land ikke diskriminere mellom handelspartnerne som gir dem like mestbegunstigede nasjoner eller MFN-status og det bør ikke diskriminere mellom egne og utenlandske produkter, tjenester eller statsborgere som gir dem nasjonal behandling. Frie barrierer kommer ned gjennom forhandlinger. Forutsigbare utenlandske selskaper, investorer og regjeringer bør være sikre på at handelsbarrierer inkludert takster og ikke-tariff barrierer ikke bør heves vilkårlig Tollsatser og markedsåpningsforpliktelser er bundet i WTO . Mer konkurransedyktig motvirke urettferdig praksis som eksportsubsidier og dumpingprodukter til under pris for å få markedsandel. Mer gunstig for mindre utviklede land, noe som gir dem mer tid til å justere, større fleksibilitet og spesielle privilegier. Dette høres ut som en motsetning Det foreslår spesiell behandling , men i WTO betyr det faktisk at diskriminering behandler nesten alle like. Dette er hva som skjer Hvert medlem behandler alle de andre medlemmene likt som mestbegunstigede handelspartnere Hvis et land forbedrer fordelene det gir til en handelspartner, har det å gi den samme beste behandlingen til alle de andre WTO-medlemmene, slik at de alle forblir mest favoriserte. Mestbegunstigede nasjoner MFN-status betyr ikke alltid likebehandling De første bilaterale MFN-traktatene opprettet eksklusive klubber blant landets mest favoriserte handel partnere Under GATT og nå WTO er MFN-klubben ikke lenger eksklusiv. MFN-prinsippet sikrer at hvert land behandler over 140 medarbeider s. Men det er noen unntak. VERDENSHANDELSORGANISASJON. Jeg er veldig glad for å bli med deg alle i dag i Bangalore under temaet Emergent India Nye roller og nye ansvar Og å gjøre dette i Bangalore er ingen tilfeldighet Indias tredje største by, og regner med 35 av India s programvareeksport og hjem til prestisjetunge høyskoler og forskningsinstitusjoner innen områder som IT eller bioteknologi, er Bangalore i dag et eksempel på hvordan globalisering og åpenhet kan gi store muligheter og fordeler for våre borgere. Men med suksess kommer også utfordringer luftforurensning , trafikkbelastning eller infrastrukturbehov er bare noen få Dette er også resultatene av globaliseringen, og hvis vi ønsker at det skal være akseptabelt for oss alle, må vi også takle disse utfordringene, som tittelen på denne konferansen tyder på. en av manifestasjonene av globaliseringen, med positive effekter, men også dens ulemper. I dag er det klart at det eneste arbeidet med markedskreftene ikke vil være nok til å spre bene passer for globalisering til alle, og at vi må utvikle instrumenter for å utnytte globaliseringen, slik at både utviklede og utviklingsland nyter godt av det, og at de i våre samfunn som lider av transformasjonene som globaliseringen medfører, blir tilstrekkelig tatt vare på. En av verktøyene i våre hender for å utnytte globaliseringen er det multilaterale handelssystemet, WTO, og dermed forhandlingsrunden i 2001 i Doha under banner Doha-utviklingsagenda. Det er ment å balansere verdenshandelssystemet til fordel for utviklingsland gjennom større markedsåpning og nye handelsregler tilpasset de nye skiftende handelsrealisasjonene i XXI århundre. Men som WTO og forgjengeren, GATT, har utviklet seg, har en myriade av preferansehandelsavtaler blitt inngått av WTO-medlemmer. Innen 2010 har rundt 400 slike avtaler kan være aktive. Disse preferanseavtalen motsetter seg ikke-diskrimineringsprinsippet som er en av hjørnesteinene til WTO Hvis dette er tilfelle, hvorfor er så mange land klar til å akseptere regler og disipliner på bilateralt nivå at de ikke er villige til å akseptere på det multilaterale nivået. Utvikling av regionale handelsavtaler. Etter min mening er det flere grunner til at attraktivitet for bilaterale avtaler i forhold til multilaterale forhandlinger. First synes de raskere å konkludere Færre partier betyr at preferansehandelsavtaler kan pakkes inn på kortere tid Dette er vanligvis svært attraktivt for både politikere og næringsliv som leter etter hurtige resultater. For det andre kan de gå inn i nye områder. På grunn av likheter i interesser og ofte mer vanlige verdier, kan bilaterale handelsavtaler gå inn på nye områder som investering, konkurranse, tekniske standarder, arbeidsstandarder eller miljøbestemmelser der det ikke er konsensus blant WTO-medlemmer. For det tredje inneholder mange av de siste frihandelsavtalen politiske eller geopolitiske hensyn for utvikling land som forhandler med sterkere utviklede land, er det vanligvis forventning om eksklusive fortrinnsrettigheter, samt forventninger til bistand og andre ikke-handelsbelønninger. De er også sett på som et instrument for å få browniepoeng og få en fordel over andre WTO-medlemmer. Bilaterale handelsavtaler er også nyttige for forhandlerne å lære å forhandle og dermed bidra til å styrke landets handelsinstitusjoner. Mange regionale handelsavtaler har vært grunnlaget for fred og større politisk stabilitet. Til slutt blir de ofte brukt som instrumenter for innenriksreform på områder hvor det multilaterale systemet gir svakere innflytelse. Hvorfor bilaterale handelsavtaler ikke kan erstatte multilaterale regler. Men etter min mening kan bilaterale avtaler ikke erstatte de multilaterale handelsreglene. Bortsett fra det vi ble fortalt av handelsteori lærebøker, for eksempel at de skaper handelsdiversjon og skift import fra de mest effektive globale leverandørene, ville jeg l Ike for å understreke fire viktige begrensninger av bilaterale avtaler. Først kan konklusjonen av preferansehandelsavtaler skape et tilskudd for enda ytterligere diskriminering, noe som til slutt vil skade alle handelspartnere. Land utenfor en avtale vil forsøke å inngå avtaler med en av dem som er inne for å unngå utelukkelse Dette har blitt kalt domino - eller bandwagon-effekten, og er årsaken til mye av den regionale handelsavtaleaktiviteten som er sett i Asia nylig. Med andre ord, er konsekvensen at preferansene oppnådd gjennom å inngå en preferanseavtale mot konkurrenter, har en tendens til å være kort - De flere avtalene du har, desto mindre meningsfulle preferanser vil være. For øvrig kan bilaterale avtaler ikke løse systemiske problemer som opprinnelsesregler, antidumping, landbruks - og fiskerisubsidier. Disse problemene kan ganske enkelt ikke håndteres på bilateralt nivå. Ta for eksempel, forhandlinger om å eliminere eller redusere handelsforvrengende landbrukssubsidier, eller fiskesubsidier Det er ikke noe som en bilateral landbruk eller fisker eller en bilateral kylling og en multilateral bonde eller kylling eller fisk. Tilskudd er gitt til bønder for all sin fjærfeproduksjon. Det samme gjelder for regler om antidumping. Spredning av regionale handelsavtaler kan i stor grad komplisere handelsmiljøet, skape et nett av usammenhengende regler. Ta opphavsregler Et økende antall WTO-medlemmer er part i ti eller flere regionale handelsavtaler, hvorav de fleste for et gitt medlem inneholder avtale - spesifikke opprinnelsesregler som er nødvendige for å sikre at preferansene går til partneren din og ikke til andre. Dette kompliserer produksjonsprosessene for virksomheten som måtte være forpliktet til å skreddersy sine produkter til forskjellige preferansemarkeder for å tilfredsstille opprinnelsesregler. Det kompliserer også livet for tolltjenestemenn som er forpliktet til å vurdere det samme produktet annerledes avhengig av opprinnelsen, og dermed kompromittere gjennomsiktigheten av handelsregimet Låner uttrykket som brukes av professor Bhagwati, dette er hvor vi begynner å ha en ekte spaghettiskål med vridne opprinnelsesregler. Til slutt, for å inngå en bilateral avtale med et kraftig stort land til mange små og svake utviklingsland, betyr mindre innflytelse og en svakere forhandlingsposisjon i forhold til at i de multilaterale samtalene Det kan ikke være tilfelle for India, Kina, Brasil, USA og EU, det vil være sant for Mauritius, Sri Lanka, Kambodsja eller Ghana. WTO overfor regionale handelsavtaler. GATT og nå WTO anerkjenner medlemmens betingede rett til å danne regionale handelsavtaler og i den utstrekning det er nødvendig, å sette opp noen WTO-forpliktelser. WTO pålegger tre typer materielle vilkår for regionale avtaler For å være WTO-konsistent Først i forhold til den generelle virkningen av den regionale handelsavtalen med hensyn til andre medlemmer er det plikt til ikke å oppheve hindringer for handel med tredjeparter. Dette er kvantifiserbar i form av takster, men mindre lett å måle i henhold til andre handelsforskrifter som standarder eller opprinnelsesregler. Andre med henvisning til hva vi kaller det eksterne krav. En frihandelsavtale kan ikke føre til høyere importavgifter for sine medlemmer mens en tollunionen må harmonisere medlemmene for utenrikshandelen og kompensere berørte ikke-medlemmer tilsvarende. For det tredje må tariffene og andre restriktive handelsregler i den interne dimensjonen av regionale handelsavtaler gradvis fases ut på vesentlig all handel igjen. kvantifisert, men det er vanskeligere å avgjøre i tilfelle andre restriktive handelsbestemmelser, da det ikke er en avtalt definisjon av begrepet. Det er derfor klart at WTO godkjenner regionale handelsavtaler, hvis operasjon ikke skal føre til situasjoner der ikke - - parti ville betale prisen på interne preferanser For å sikre sammenheng, skal regionale avtaler være omgående ified til WTO og gjennomgått av sine jevnaldrende før regional handelsavtale er implementert. Siden regionale handelsavtaler er her for å bli, og med tanke på at WTO gir dem under visse forhold den utfordringen vi står overfor i dag, er hvordan å sikre at de bidrar til helsen til verdenshandelssystemet ved å minimere risikoen for at de begrenser global velferd og begrenser stordriftsfordeler. Derfor besluttet WTO-medlemmer å inkludere spørsmålet om regional avtale på dagsordenen for de pågående forhandlingene under Doha Development Agenda Et første skritt er gitt i denne retningen med vedtaket fra WTO-medlemmer i desember i desember om en mekanisme for å øke åpenheten i bilaterale avtaler inngått av WTO-medlemmer. Det krever varsel om ny bilateral handelsavtale før søknad om fortrinnsbehandling. for en forsterket rolle for WTO, hvor sekretariatet, på eget ansvar og i full konsultasjon med partene, sha Jeg skal utarbeide en faktuell presentasjon av alle regionale handelsavtaler som er meldt til WTO. For øyeblikket er prosessen frivillig. Den faktuelle presentasjonen vil gi en systematisk oversikt over de regionale handelsavtalenes handelsliberalisering og regulatoriske aspekter. Hva annet kan vi gjøre for å forbedre samlivet mellom bilaterale og multilaterale handelsavtaler Jeg tror vi må håndtere spaghettiskålen med opprinnelsesregler. Harmonisering av opprinnelsesregler som er enkle, enkle å anvende og ikke-restriktiv over ulike regionale handelsavtaler, vil forenkle handelsforholdene og bidra sterkt til gjennomsiktighet. Hard arbeidet fortsetter på dette problemet, men å være ærlig, uten alvorlige resultater for medlemmene. Å gå til tittelen på dette arrangementet, bør vi gå bilateralt eller multilateralt. Svaret er etter mitt syn et sterk og moderne multilateralt handelssystem i kombinasjon med regionale handelsavtaler som forsterker i stedet for å undergrave fordelene Et sterkt multilateralt handelssystem komplement ed ikke erstattet av en ny generasjon av regionale handelsavtaler Hvis du tillater meg en analogi med indisk mat, er regionale handelsavtaler pepper i en god karrisaus som er de multilaterale avtalene Pepper legger til smak og kan forbedre en karrisaus, men pepper alene er ikke velsmakende og god pepper i en dårlig saus, vil ikke gjøre kunsten. Bruk feil oppskrift, og det vil bli en katastrofal middag. India har inngått frihandelsavtaler med Sri Lanka, Bhutan, Singapore, og India er involvert i Sør-Asia frihandelsavtale SAFTA India forhandler også med ASEAN-landene, Chile, Mauritius, Mercoso, SACU og Thailand Mer nylig har forslag til frihandelsavtaler med Korea, Kina, Malaysia og noen andre land blitt inngått. Sammenlignet med USA eller EU , India hadde ikke så mange som frihandelsavtaler, men det ser ut til at India raskt kommer opp. I denne sammenheng er jeg veldig glad for å se at i sine anbefalinger til den indiske regjeringen, konfederasjonen ion av indisk industri CII har gjort seg klar over at bilaterale forhandlinger for å fremme frihandel ikke bør ses som en erstatning for innsatsen i multilaterale forhandlinger. Jeg vil gjerne benytte anledningen til å sette pris på arbeidet ditt og regne med det indiske næringslivet og tenke - tanker støtter ikke å avlede oppmerksomheten fra det multilaterale handelssystemet og de pågående Doha-rundens forhandlinger. Vi er på et klart øyeblikk i de igangværende Doha-utviklingsagendagens forhandlinger. Mulighetsvinduet foran oss vil lukke en gang i år. En god avtale av politisk energi har nylig kommet fram fra ledere i Europa, USA eller ASEAN bare sist helg. Afrikanske handelsministre har klart sagt i går i Addis Abeba sine bekymringer i dagens situasjon av forhandlingene og deres vilje til å konkludere. Vi må nå gripe øyeblikket til å oversette denne politiske energien i endringer i forhandlingsposisjonene Det er ingen tid å utsette eller reflektere dette er tid for handling neste uke som en rekke ministre møtes i Davos vil vi få muligheten til å kartlegge de neste trinnene i forhandlingene i de neste ukene, jeg er overbevist om at India vil vise sitt lederskap og gi et konstruktivt bidrag til å gå inn i siste forfall av WTO Round. Thank for din oppmerksomhet. Problemer som viser denne siden Vennligst kontakt å gi detaljer om operativsystemet og nettleseren du bruker.
No comments:
Post a Comment